11 Haziran 2014 Çarşamba

Emzirmeye dair :))

Anne olunca bu başlık altında illa da bir şeyler yazılmalı dedim..

Her çiçeği burnunda annelerin araştırdığı merak ettiği bir konu olmalı zira ben öyleydim...Önemliydi anne sütü takmıştım .. Allah'ım her şeyin hayırlısını versin emen de büyüyor emmeyen de ama emerse iyi olurdu benim için.. Ve hamişken hamilelik şekeri zımbırtısı çıka geldi hemde o kadar dikkat etmeme rağmen ..Her şeyleri homini gırtlak yapan hamişdaşlarımda bir şey çıkmazken ben de çıkmıştı şeker..Allah dağına göre kar veriyor diye boşuna dememişler...Bu tarz konularda ben harfi harfine yapardım söylenenleri.. Neyse yolumuz düştü bir diyetisyene.. Çok güzel yönlendirdi beni Allahıma şükür dediği şeyleri yapabilme imkanım olduğundan harfi harfine yaptım.. Genel öğrendiğim sebzelerle yoğurt etlerle bol salata yemeliydim. Tarhana mercimek gibi çorbalara yağ katmama gerek yoktu kendi yağları varmış..Bir kaşık saf zeytinyağı ile çok da güzel yemek olurdu. Günde altı öğün yemeliydim. Üç ana üç ara..Ara öğünlerde meyvelerle yoğurt ya da süt içmeliydim.. Çayımı sütümü tarçınla içmeliydim. Hele de tatlıyı kaçırmışsak süper olurdu tarçınlı süt ya da yoğurt. Tabi kaçırmasak hatta yemesek iyi olurdu ..Ve bol bol su içmeliydim.. Neyse çok uzattığımı farkederekten asıl konuya gireyim..Diyetisyenin bana kattığı en önemli ve özel konu süt artırıcı besinlerdi..

Çocuk doktorumun ve diyetisyenin katkılarıyla öğrendiğim süt artırıcı ve kaliteli süt kurallarını belirtelim öncelikle.

1.Kural stres yok :)
2.Kural bol su en az 2.5 -3 litre
3.Kural sık sık emzir inadına emzir :)) Gündüz saat başı gece bebiş ağladıkça
4.Kural günde altı öğün dengeli beslenme (sebzeler meyveler etler ) 3 ana 3 ara
5.Kural çay kahve gazlı içecekler yasak

Ve süt artırıcı besinler;
  • Su
  • Isırgan çayı
  • Rezene çayı
  • Bulgur
  • Mercimek (kimyonla yenilmeli zira gaz yapar bebişde)
  • Hurma
  • İncir
  • Kefir (gece yatmadan önce içilmesi önerildi)
  • Dereotu (gün içinde bir demet yenilmesi önerildi )
  • Tahin
Süt azaltan besinler;
  • Maydanoz
  • Ada çayı
  • Yeşil çay
Benim uyguladığım yöntem ise; günlük üç litre suyumu içtim.Kahvaltıda dereotu,tahin,ısırgan çayımı eksik etmedim. Diğer öğünlerden sonra rezene çayımı içtim. Ara öğünlerde hurma,incir ve kefirimi içtim. Ben kefirimi hem daha iyi uyumak hem de gece daha çok süt oluştuğundan yatmadan önce içmeyi tercih ettim.


Emzirme demişken de ilk günlerimden bahsetmeden olmaz tabi..

Sönük meme ucu problemi;
Benim oğlum on gün küvezde kaldığından biberona alıştı ..İlk beş gün mama ağırlıklı beslendi sonraki beş gün anne sütü ağırlıklı beslendi.. Ama tabi ki de biberonla verildi besinler..Ben sadece günde bir saat gidebildim yanına ve o bir saat içinde de ne kadar emzirirsen. Meme ucu problemim vardı.. Hemşireler uçluk almam gerektiğini söylediler..Hemşirelerin yardımıyla zor bela tutabiliyordu meme ucunu..Tutamayınca Yüce beyde bir sinir bir sinir ağlamalar tabi..Eve geldikten sonrada yirmi gün yardımla emzirebildim..Yani gece gündüz yardımla emzirdim dile kolay..Hiç bitmeyecek hiç geçmeyecek sandığım koca yirmi gün seneler yıllar gibi geldi.. Uykusuzluk,gaz sancıları ve emzirme sıkıntısı derken o ilk yirmi gün tam bir eziyetti..Uçluğu bile tutamıyordu oğluşum..Göğsümü sağıp biberonla veriyordum sütümü..Çok korktum hiç alışamazsa, biberondan vazgeçmezse ve sütüm azalırsa diye..Öyle olmadı tabi  Allah'ın yardımı benim inadımla önce plastik uçluğa alıştı bebişim (Nefret ettim uçluktan plastik hijyenik değil sürekli yıkıyorsun ama insanın içine sinmiyor zahmetli falan filan) sonra birden bire uçluksuz direk göğsümü aldı. Zaten bebekler her şeyi birden bire yapıyorlar bir bakıyorsun emiyor bir bakıyorsun emekliyor bir bakıyorsun yürümüş...İşin aslı sabır yani inadına emzir :) İşin özeti meme ucunuz yoksa uçluk alın (ben öyle yaptım) Uçluklu uçlusuz emzirme kombinasyonları sık sık inadına deneyin,ama bebişinde aç kalmaması için biberonla sütünüzü vermekten korkmayın,mümkünse biberonunuzun akış hızı en az olanlardan tercih edin ki kolaya alışıp sizden vazgeçmesin bebişiniz.



Meme ucu çatlakları;
Çok şükür ben böyle bir sıkıntı yaşamadım. Kendimce aldığım önlemlerden bahsedeyim istiyorum. Hamileyken karnım ve göğsüm çatlamasın diye badem yağı sürdüm bol bol..Doğuma bir ay kala da lansinoh lanolin meme başı kremi sürüdüm doktorumun tavsiyesiyle.. Emzirirken ise her emzirmeden sonra saf zeytin yağ ve ara ara da tahin yağı sürdüm. Göğüs ucu problemin olduğundan çatlaktan çok sızlama sıkıntısı çektim ben.. Sanırım tatlı olduğundan tahin yağı çok ferahlattı beni..


Süt sıkışması;
Oğluşum küvezdeyken ve sonrasında da sağ göğsümde sıkışma problemi yaşadım. Oğluşum tam boşaltmadığından ya da süt kanallarımdan kaynaklı sürekli sıkışıyordu. İlk sıkıştığında hemen hastaneyi arayıp ebeyle görüştüm. Hastane pompalarının daha iyi sağdığını duymuştum bir arkadaşımdan. Oda hastane tipi pompaların kiralanabildiğini söyledi..Ben de öyle yaptım ve bir günde sıkıntımı gidermiş oldum. İşin özeti Sıkışma gibi bir problem yaşarsanız öncelikle havlu ya da sıcak su torbasıyla sıcak pansuman yapın ve bebeğinize sıkışan göğsünüzü verin..En büyük kurtarıcımız bebeklerimiz.. Buna rağmen düzelmezse hastane tipi pompa kiralayın.. Açıldıktan sonrada elinizdeki bireysel pompanızla günde bir defa olsun sağın ki tekrar yinelemesin..Yinelemez demeyin benim dördüncü ayda yineledi ve bebişimde açamadı rofosyonel ompada.O kadar canım sıkıldı ki stresden hiç bir sorun yaşamadığım diğer göğsümde birden bire tıkandı.. Sonra doktora gittim hemşirelerin yardımıyla açıldı çok şükür.. Bir göğsünüzü en az 10 dakika emzirdikten sonra diğerine geçmeyi de unutmayın..Hem bebeğimizin besleyici sütü içebilmesi için hem de göğsünüzün sıkışmaması için.. Zira yanlış emzirme de sıkışmada etken oluyor.. Aaa bir de sıkı çamaşırlar da giymemelisiniz.



Süt Sızması;
İlk zamanlar emzirdikten sonra göğsünüzden süt sızabilir.. Tek kullanımlık göğüs pedleri çok işinizi görecek..Hem süt sızıntısını emerken bir yandan da kıyafetinizden meme ucunuzun görünmesini engelleyecek..Ben lansinoh un pedlerini kullanıyorum.

Şimdilik aklıma gelenler çiçeği burnunda annelerin işine yarayacağı umuduyla sevgiler.. :))

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme